شناسایی عوامل بیانگیزه بودن افراد بیسواد برای باسواد شدن و روشهای نوین جذب آنها
- عادل سلیمانی دانش آموخته دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی دانشگاه خوارزمی تهران (E-Mail: AdelSulaimany@gmail.com شماره تلفن همراه: 09183562126)
- محمدصادق کریمی دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان bakhtiarvand@gmail.com
انگيزه بهعنوان يکي از مهمترين عوامل جهت دهنده برنامههای سوادآموزی شناختهشده است. فقدان يا کاهش انگيزه بر تمامي عملکردهاي فرد اثر گذاشته و سبب تأثیرات منفي زيادي ميشود. لذا هدف کلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل بیانگیزه بودن افراد بیسواد برای باسواد شدن و روشهای نوین جذب آنها در استان کرمانشاه میباشد. اين مطالعه با رويکرد کيفي و روش تحليل محتوا انجامشده است. در اين مطالعه ۳۵ آموزشیار نهضت سوادآموزی در سطح استان کرمانشاه، بر اساس نمونهگيري هدفمند انتخاب و در مصاحبه نیمه ساختارمند شرکت نمودند. در فرآیند جمعآوري اطلاعات پس از اشباع نظرات کليه مصاحبههاي ضبطشده بر روي کاغذ پياده و مرور گرديدند و تمها یا درونمايهها استخراج گرديدند. سپس فهرستي از اين تمها تهيه گرديد و شباهتها در معنا و مفهوم آنها مرور شدند. بر اساس محوريت، تمها در يک زیر طبقه قرار گرفتند و سپس با مرور مجدد زير طبقهها، زير واحدهاي مربوط به هم در يک طبقه قرار گرفتند. درنهایت پس از تجزیهوتحلیل دستنوشتهها، تعداد قابلتوجهی درونمايه اوليه و سه درونمایه اصلي که هر يک داراي چند درونمايه فرعي بودند، استخراج شد. درونمايههاي اصلي بهدستآمده در مورد عوامل بیانگیزه بودن افراد بیسواد برای باسواد شدن شامل، آموزشي، محیطی و نهادی بود. با توجه به نتايج بهدستآمده، توصیهشده است که سياستگذاران سازمان نهضت سوادآموزی و آموزشیاران بهمنظور افزايش انگيزه افراد بیسواد، از روشهای نوین جذب آنان با رویکرد بومی و محلی استفاده نمایند و طراحی غیرمتمرکز برنامهها را بر اساس الگوهای سوادآموزی تابعی با توجه به ویژگیها و تفاوتهای جامعه هدف در نظرگیرند.
کلیدواژهها: بیانگيزگی، نهضت سوادآموزی، مطالعه كيفي، کرمانشاه.