چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فناوری ارتباطات و اطلاعات در ایجاد انگیزه برای فراگیران انجام شده است. در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی استفاده شد و جامعه آماری آن شامل جامعه آماری آن شامل کلیه معلمانی بود که در سال تحصیلی 91-92در مقطع تحصیلی ابتدایی در شهرستان فلاورجان به تدریس اشتغال داشتند که شامل 513 نفر زن و 137 نفر مرد بودند. ساالات اصلی این تحقیق دیدگاه معلمان را درباره تأثیر تجهیزات آموزشی به ویژه فناوری ارتباطات و اطلاعات در ایجاد انگیزه برای فراگیران در فرایند یاددهی– یادگیری دانش آموزان بررسی نمود. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته شامل 36 پرسش بر اساس مقیاس 5درجه ای لیکرت تنظیم شد. ضریب اعتبار پرسشنامه با به کارگیری ضریب آلفای کرونباخ 0/90به دست آمد. روایی پرسشنامه توسط صاحب نظران و مدرسین دانشگاه تأیید شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش از بسته نرم افزار آماری در علوم اجتماعی در دو سطح آمار توصیفی (درصد فراوانی، میانگین و انحرا معیار) و استنباطی (آزمون tتک متغیره، آزمون فرید منو تحلیل چند متغیری) استفاده به عمل آمد.
کلیدواژه ها: انگیزه، فراگیران، مدرسه، فناوری اطلاعات و ارتباطات