چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه میزان احساس تنهایی دانش آموزان دختر کاربر و غیر کاربر شبکه های اجتماعی مجازی است. روش تحقیق کمی و از نوع مقایسه ای می باشد. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان اول متوسطه دختر مدارس تهران در سال تحصیلی 96-95 می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 100 نفر از آن ها (50 نفر کاربر و 50 نفر غیرکاربر) انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه احساس تنهایی آشر، هایمل و رنشاو(1984) می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده گردید. نتایج نشان دادکه در میزان احساس تنهایی بین دو گروه از دانش آموزان دختر کاربر و غیر کاربر شبکه های اجتماعی مجازی تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0<P). در میزان احساس تنهایی عاطفی و احساس تنهایی اجتماعی بین دو گروه از دانش آموزان دختر کاربر و غیر کاربر شبکه های اجتماعی مجازی تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0<P). بنابراین در میزان احساس تنهایی و مولفه های آن(عاطفی و اجتماعی) بین دو گروه دانش آموزان دختر کاربرو غیر کاربر تفاوت وجود ندارد.
واژگان كليدي: احساس تنهایی، احساس تنهایی، شبکه های اجتماعی مجازی، دانش آموزان دختر.